Heracles maakt nettowinst van 2,6 miljoen euro

21 januari 2019

Heracles heeft vorig jaar keurige cijfers gemaakt. Rob Toussaint vertelt tegen de TC Tubantia dat Heracles mede dankzij transfers deze cijfers heeft weten te bereiken.

Toussaint: “We draaien in het voetbalbedrijf een negatief bedrijfsresultaat van vier ton. Dankzij transfers bedraagt het nettoresultaat 2,6 miljoen euro. Wij zeggen altijd: we hebben stenen en benen. De benen zijn het voetbalbedrijf en de stenen het stadion. Die vallen onder de Heracles Almelo Holding BV. Van die twee wordt een geconsolideerde jaarrekening gemaakt, die dienen we in bij de KNVB en laat zien dat we 2,1 miljoen euro winst maken.”

Op de vraag of Heracles afhankelijk is van transfers geeft Ro Toussaint aan dat dergelijke transfers de bedrijfsvoering wel makkelijker maken. “We zijn niet afhankelijk van transfers, maar het maakt de bedrijfsvoering wel makkelijker. Zonder transfers zullen wij andere keuzes moet maken in onze bedrijfsvoering.”

Of dat een risico is? “Nee, het is een bewuste keus. We zijn stabiel, hebben een positief eigen vermogen van ongeveer 6 miljoen euro en kunnen als het moet een aantal jaren vooruit zonder transfers. De laatste zeven jaar hebben we constant spelers verkocht, het zou raar zijn als we dat de komende jaren niet zouden doen. Al moet en mag je het niet begroten. Het is wel een trend dat elke club verdient aan transfers.”

30 reacties

  1. Kris 22 januari 2019 16:52

    Dit zijn natuurlijk uitstekende cijfers. Ze zullen vast een afweging maken welk bedrag er richting stenen gaat en welke richting benen. Het lijkt mij wenselijk om in een redelijk tempo de kosten in de stenen naar beneden te krijgen, want dan kunnen we als club in zijn geheel ook weer verder. Ik zit niet goed in de financiële wereld en de mogelijkheden en onmogelijkheden daarin. Wel weet ik dat Bayern Munchen het zo voor elkaar heeft dat al het geld wat de mensen daar ook spenderen, allemaal in hun eigen beheer komt. Dat lijkt mij ook wel wat, we zijn nu toch al op de Duitse manier aan de gang, haha.

  2. Robbert 22 januari 2019 00:25

    Klopt mijn naam werd misbruikt WW er probeerde iemand hier de clown uit te hangen. Dat kan ook met jou initialen gebeuren. Jan Smit was geen trainer maar had wel respect en status bij trainers en spelers. Zijn invloed was er wel degelijk, mede omdat hij de hoogste baas was.

    We gaan het allemaal zien wat onze toekomst geeft, ik hoop uiteraard het beste. Er zal ook wel een tijd komen dat het minder gaat en, wat ik geschreven heb, weer besproken wordt hier.

    2
    3
  3. WW 21 januari 2019 23:56

    @Robbert,
    WW ben ik. Een pseudoniem dat net zo veel of weinig zegt over de identiteit als enkel een voornaam. Als ieder hier met zijn voornaam zou reageren, dan krijg je juist verwarring over wie nu wie is op dit forum, gezien de mogelijke dubbele voornamen. Als ik me goed herinner had je hier zelf een tijdje geleden juist last van, omdat één of ander flauw figuur onder jouw voornaam hier reageerde.

    Betreffende “pepers op plekken waar de zon niet schijnt” is een bestuur toch niet de aangewezen partij om dit bij spelers te doen, maar de technische staf. Als de technische staf dit niet meer bij de spelers kan bewerkstelligen, dan zijn ze niet meer geschikt voor hun functie en moet een technisch directeur/bestuur ingrijpen. Zover is het bij lange na nog niet mijns inziens

    6
    2
  4. Mik 21 januari 2019 23:22

    Het nadeel met zulke berichten is altijd dat 75% van de supporters lekker naïef gaat zeggen, gooi het in de spelersgroep. Ik snap dat echt niet.. ik volg onze club nu al zo’n 28 jaar, dit hebben we nog nooit gedaan.. waarom nu in 1x wel?

  5. Robbert 21 januari 2019 23:21

    Wie is WW? Nog een naam gekregen? Laat ik voorop stellen dat ons bestuur en management het bedrijfskundig en qwa resultaat uitstekend doet👍 alle credits aan allen!

    Ik vraag me wel af wie er binnen de club de spelers de denkbeeldige ‘ pepers in hun reet kunnen duwen’ als ze aan een wedstrijd beginnen. Wie kan ze echt op scherp zetten als de tegenstanders ons onder druk zetten. We lopen als angsthazen terug en laten ons piepelen. Wie, met overwicht en gezag, binnen de club kan dat? We gaan het zaterdag zien, want we hebben wat goed te maken en Zwolle zit even in een flow. Als wij hun onze wil kunnen opleggen ben ik benieuwd hoe zij zich er onderuit zullen spelen.

    2
    1
  6. Tante Sjaan 21 januari 2019 23:19

    Almeloërs zijn notoire azijnzeikers! Daarom komt de stad zelf ook niet vooruit! Gelukkig zitten in het bestuur, al jarenlang, verstandige mensen en wordt door Heracles het tegendeel bewezen in de stad.

    9
    1
  7. Jan Dekker 21 januari 2019 22:40

    Structureel 400.000 te kort in de bedrijfsvoering? Dat zijn dus de mensen op kantoor. Ik vind dit wel erg veel moet ik zeggen.
    Waar gaat dat geld allemaal wel niet naar toe?

    1
    6
  8. ww 21 januari 2019 22:29

    Gaan we nou zeuren dat ons bestuur niet oke is? Bredewoud zit al sinds 2007 in het bestuur, Toussaint loopt ook al vele jaren bij ons rond. Fledderus heeft de technische zaken overgenomen sneller dan eigenlijk de bedoeling was, maar wordt daarbij ondersteund door een scoutingsapparaat o.l.v. Alfred Nijhuis dat ook al vele jaren actief is bij ons. Ik zie eerder een mooie continuïteit bij ons sinds Jan Smit en Hoogma zijn vertrokken, dan de onrust die je vaak ziet bij dit soort wijzigingen bij clubs.

    Na het vertrek van Smit, heeft de penningmeester Bredewoud de voorzitterstaken op zich genomen en zou Hoogma het gezicht naar buiten worden. Nu Hoogma ook weg is, moet je dus meer van Hoogma’s opvolger verwachten om het gezicht naar buiten te zijn.

    Financieel staan we er goed voor. Sportief gezien onze begroting ook, al valt er elke wedstrijd wel wat te klagen en dan vooral omdat er waarschijnlijk meer in de spelersgroep zit dan er nu uitkomt, met name in uitwedstrijden. En dat is een luxepositie moet ik zeggen, zolang we nog in het linkerrijtje staan.

  9. Robbert 21 januari 2019 21:49

    Zal de broer van Jan, de tuinmeubelen boer Kees niet beschikbaar zijn 😉 De man heeft zijn toko aan zijn zoon gedaan en heeft alle tijd 😉☺️

    1
    3
  10. Foppe 21 januari 2019 21:39

    De tijd van onze Jan is voorbij. Als we het niet in bestuur hebben , dan een td die het kan? Of karakter in het team.

  11. Robbert 21 januari 2019 21:18

    Alsjeblief niet Foppe, teveel eer voor mijn. Ik ben maar een eenvoudige boeren lul 😉😂 die af en toe over zaken nadenkt en probeert te relativeren. Je heb bij wen club gewoon een man nodig doe mensen met zijn ogen kan sturen. Bredewoud is een keurige man die er voor gekozen heeft in de luwte te gaan werken. Verkeerde keus van Jan om hem voorzitter te maken. Een voorzitter van een BVO kan nu eenmaal niet in de luwte opereren. Daar moet iemand staan met uitstraling en gezag een clubman. Toussaint ook een aardige vent maar geen echte Heraclied. Als hij morgen een aanbod van een grotere club krijgt is hij morgen weg. Zijn grote liefde NEC zit nu in de put, daar valt weinig eer te behalen. Het is moeilijk om een tweede Smit te vinden. Riemer van der Velde vertrok bij Heerenveen, weg was de cohesie en het is een komen en gaan van bestuurders, directeuren en managers.

    1
    2
  12. Foppe 21 januari 2019 20:40

    Robbert kunnen wij het niet samen doen? Lijkt mij leuk , effe de spelers toespreken. Mag jij de penalty’s nemen, tijdens het trainingskamp.

  13. Smurf 21 januari 2019 20:36

    Robbert ik ben het helemaal met je eens, zonder iets of iemand wordt Heracles snel een grijze muis waar weinig sfeer bijzit. Ik vind Bredewoud van zichzelf al een grijs figuur, geen slechte kerel dat is het probleem niet. Maar te weinig uitgesproken, had dit van Fledderus wel verwacht, maar dat zit er niet in.
    Er lopen geen mensen meer tussen die de knuppel in het hoenderhok gooit en dat is jammer. Eerder hadden we er 2, JS en NJH en die zijn we in een hele korte tijd allebei kwijt geraakt

    2
    1
  14. Robbert 21 januari 2019 17:56

    Ps nog even iets, en wij zijn hem allemaal vergeten:
    Ik mis Jan Smit. Jan was wel de man die na zo’n wedstrijd tegen Groningen wel even in de kleedkamer kwam om verhaal te halen. Jan is wel de man die Wormuth even onder vier ogen ter verantwoording zou roepen. Jan was een dictator met een goed hart, hij dwong respect af, zo’n man heb je als organisatie gewoon nodig. Kan Toussaint en/of Fledderus dat? Ik heb zo mijn twijfel.

    14
    1
  15. 1903 21 januari 2019 17:38

    Off Topic,, Lex immers transfervrij? Iemand die hard de duels in gaat en hard werkt, stofzuiger voor op het middenveld ?

    4
    7
  16. Frans up 21 januari 2019 17:35

    Winst is exclusief het transfer bedrag dat is ontvangen voor Monteiro. Geld zat dus.

    2
    1
  17. Frans up 21 januari 2019 15:57

    We hebben teveel dezelfde voetballers. Geen buffelaars, hoeveel overtredingen worden er gemaakt? Hoeveel duels gaan we aan? En dit kun je niet verwachten van Kuwas, Peterson enz. Dit soort spelers missen wij gewoon. En die kun je wel halen. Dus investeer in ieder geval in dit soort spelers.

    13
    1
  18. Pielle 21 januari 2019 15:07

    Thuis pakken we Zwolle gewoon, maar WEL met onze volle steun anders wordt het niks. Laten we ons niet druk maken en zaterdag gewoon voor zorgen dat we Zwolle pakken dan staan we weer netjes voor

    6
    3
  19. Robbert 21 januari 2019 14:11

    Ik ben het 100 procent eens met het onderstaande. Rust en vertrouwen geven aan spelers is de oplossing. Mijnheer Wormuth kan wel zo mooi vertellen dat hij 18 spelers heeft, maar dat is niet waar. Hij moet er gewoon de beste 11 uit kiezen en deze spelers een tijd laten staan. Als er één uitvalt of geschorst is, moet de nummer 2 achter de betreffende speler weten dat hij gaat spelen. Zo duidelijk moet het nu zijn herr trainer. Ophouden met dat blijven muteren in het team en heren ass. trainers, waar zijn jullie? Hebben jullie niets te vertellen? Jullie weten als geen ander dat de meeste Nederlandse spelers duidelijkheid willen hebben en moeten weten waar ze aan toe zijn. Maak keuzes en dat hoeven niet de 11 beste spelers te zijn, maar de 11 spelers die het beste team kunnen zijn. Het moet zo langzamerhand wel bekend zijn welke 11 dat zijn.

    12
  20. jack 21 januari 2019 14:02

    Helemaal mee eens jeffreyp.. Kun je tegen de echt veel betere tegenstanders altijd nog een middenvelder erbij zetten en met Kuwas en Peterson in de aanval. Dat gekut met 3-5-2 en weet ik veel wat de beste man allemaal al heeft geprobeerd werkt simpel weg niet met voetballers van deze kwaliteit.

  21. JeffreyP 21 januari 2019 13:33

    Volgens mij staat er weer een prima selectie alleen hebben we een trainer die te druk bezig is met laten zien in hoeveel opstellingen hij wel niet kan spelen.

    De enige pech die hij heeft gehad is de blessure van Propper maar verder…
    Breukers (aanvoerder) en van Hintum spelen het hele seizoen al prima, waarom dan in hemelsnaam 2 nieuwe backs opstellen?

    Duarte onmisbaar als stofzuiger achter Merkel en Osman, staat ineens vlak achter Kuwas in de spits.

    Elke uitwedstrijd wil hij ‘leunen’ op onze fantastische defensie. tegen Groningen ook vanaf minuut 1 achteruit lopen, Excelsior uit heb je ook puur mazzel dat zij 3 100% kansen om zeep helpen in het eerste half uur.

    Speel toch gewoon 4-3-3.

    Balswich

    Breukers Rossmann v.d.Buijs v.Hintum

    Merkel Duarte Osman

    Kuwas Dalmau Peterson

    en het liefst nog van de Water i.p.v. ”vedette” Kuwas of Peterson

    15
    1
  22. 1903 21 januari 2019 13:23

    Foppe, ook al worden we belazerd in uitwedstrijden.. blijf gewoon gaan om de spelers te steunen! Ook in slechte tijden!!

    10
    2
  23. Robbert 21 januari 2019 12:35

    Ja Foppe het geld klots bij Heracles tegen de plinten! Man denk eens na met een winst van 2,6 miljoen kun je in het betaalde voetbal weinig potten breken! Verder staat duidelijk dat het bedrijfsresultaat negatief is. De inkomsten zijn lager dan de uitgaven. Wat wil je dan?? Natuurlijk is het jammer geld dat je voor spelers moet betalen die niet van toegevoegde waarde zijn, maar dat hebben alle clubs! Als we echt beter willen wordenen echt betere spelers dan kun je de portemonnee trekken en die 2,6 miljoen en een gedeelte van onze reserves aanspreken. Is dat goed beleid? En waar doen we het voor, om 8e te worden? Als dat het doel is mogen ze beginnen met kopen. Is een 8e tot 12e plaats het doel hou dan aub het geld in kas.

    8
    1
  24. Foppe 21 januari 2019 12:21

    Ik hoop dat wij geen Twente worden. Maar één ding, ze hebben daar altijd wel geïnvesteerd in spelers, en ja soms te veel.Maar hier blijven ze maar roepen, we zijn Heracles maar… De club blijft Calimero gedrag vertonen. Investeren om het stadion vol te krijgen. Wat hebben wij aan een vette bankrekening, ja een wel heel erg dikke appel voor de dorst. Onzin, daar kopen wij als supporters niks voor. Iedere uitwedstrijd voel je, je belazerd.

    4
    11
  25. Robbert 21 januari 2019 11:59

    Wat een dramatiek weer Foppe. Als er niets bij komt dan verleng ik mijn seizoenkaart niet! Als wij als Heraclieden het van dit soort ‘ supporters’ moeten hebben dan hebben we weinig toekomst als club. Wat is dat nu bij ons, het is te hopen dat deze houding niet de houding van de doorsnee Heracles supporter is.

    Je bent supporter voor je leven, in goede en slechte tijden! Wat dat betreft moet je eigenlijk groot respect hebben voor de fans van onze buren. Die hebben alle ellende over zich heen gehad en moeten nu tegen Top Oss en jong Ajax spelen en toch zijn er meer dan 15000 die een seizoenkaart kopen.

    Alsof aankopen de club en het team beter maken. Dan bedoel ik wel aankopen die naar ons willen (kunstgras is ook niet elke speler gecharmeerd van) en voor ons betaalbaar zijn. Bruns hoor ik dan, maar wat schieten we daar mee op! We hebben met Merkel, Duarte en Osman gelijksoortige spelers, bovendien ben je Thomas na een half jaar weer kwijt, tenzij je minimaal €3 miljoen gaat betalen en dat doet Heracles niet.

    Er zit veel teveel emotie en teleurstelling in jou besluit Foppe.

    15
    1
  26. Smurf 21 januari 2019 11:58

    Hartstikke leuk, maar wat wordt er in spelers geïnvesteerd? Niet genoeg naar mijn mening, volgens mij is er alleen geld geïnvesteerd in van der Water, Czyborra en Knoesters. Nu snap ik best dat je geen 2,6 miljoen investeert in zijn volledigheid.
    Maar spelers als Van Nieff, Drost en Rossman en Sama voegen toch niks toe? Had het geld dat je aan hen betaald bespaard en had een paar echt goede gerichte aankopen gedaan. Ik vind ’t kut met peren, het hele seizoen al. Nu weet ik dat Heracles supporters over het algemeen wat negatief zijn, maar er had zoveel meer ingezeten.

    Het is toch een gigantische belediging naar supporters toe die keer op keer meegaan naar uitwedstrijden. Nu stap ik niet in de bus met het idee van we gaan bij Feyenoord winnen, maar een fatsoenlijke wedstrijd op de mat leggen tegen Groningen, is dat nu werkelijk te moeilijk of boven ons niveau? Een kwestie van mentaliteit en discipline is het, of beter gezegd het gebrek aan. Ik dacht dat een Duitse trainer daar voor stond, maar hij is liever bezig met 30 verschillende opstellingen.

    Klagen over iets wat goed gaat word vaak niet geaccepteerd, maar ik snap het punt van Foppe. Er had veel meer ingezeten dan wat er nu wordt uitgehaald. Tenzij Heracles bezig is met het aanleggen van een eigen jeugdopleiding snap ik het oppotten van het geld niet zo.

    14
    3
  27. 1903 21 januari 2019 11:25

    Iedereen roept om armenteros maar wie zegt dat ie basis krijgt? De spitsen van nu beginnen amper in de basis

    6
    3
  28. Foppe 21 januari 2019 10:38

    Ben het helemaal eens met de vorige schrijvers. Begon eind vorig seizoen al te twijfelen over wel of geen seizoenskaart, na 30 jaar. Maar als het zo doorgaat kon het wel eens betekenen dat we er mee stoppen, en alleen nog maar via Fox kijken. En ik weet dat ik nu als nepsupporter wordt neergezet. Heracles investeer eens in kwalitatief goede spelers.

    8
    24
  29. Eddy 21 januari 2019 10:50

    Geweldig, en nu eens een deel investeren in gearriveerde spelers die het team gelijk beter maken! CV en CM met “bewezen” leiderskwaliteiten. Als je tenminste mee wil doen aan de linkerkant. Wil je dat niet dan moet je dat uitspreken dan weet je “supporter” het ook tenminste en kunnen we verwachtingspatroon naar beneden schroeven!

    16
  30. Fan 21 januari 2019 10:30

    Heel erg mooi dat Heracles financieel gezond is. Maar ik als supporter (met 4 seizoenkaarten) wil goed en aantrekkelijk voetbal zien op het veld. Trek aub nog een goede spits (armenteros) erbij aan en een goede verdediger die er meteen staat. Zoals afgelopen zaterdag kan echt niet. En Wormuth moet niet meer van die rare opstellingen maken. Gewoon een goede basisploeg. Met de spelers op de plek waar ze beste voetballen.

    20
    2