Fledderus: “Ik had hier wel wat uit te leggen”

21 februari 2019

Heracles neemt afscheid van Mark-Jan Fledderus. Dat is inmiddels wel duidelijk. Vooral de manier waarop dit nu gebeurd is pijnlijk, zo blijkt nu.

Tegenover de TC Tubantia laat hij weten dat hij in eerste instantie niet wilde dat dit nieuws zou uitlekken. Daarnaast zegt hij dat Heracles intern al wel afwist van de gesprekken, maar dat verder niemand het mocht weten.

“Het wordt er nu niet makkelijker op. Ik kan er niet meer in stilte over nadenken, door dit nieuws is er veel onrust ontstaan bij beide clubs. Ik word nu gedwongen snel met een antwoord te komen, maar de ­focus ligt nu eerst op de wedstrijd van vrijdag tegen VVV. Na een weekend van bezinning zal ik laten weten wat mijn beslissing is geworden.”

Tot slot laat hij weten dat hij Groningen een mooie club vindt en dat zijn vrouw wel graag terug zou willen naar het hoge noorden. “Haar familie woont daar, mijn vrienden ook. Er zitten ook veel positieve dingen aan FC Groningen. Ik vind het zeer moeilijk.”

Het nieuws viel ook bij de supporters rauw op hun dak. Velen zien het als respectloos dat hij na een jaar revalideren de kans kreeg om zich op te werken in het management van het voetbal. Om dan na één seizoen bij de eerste de beste mogelijkheid te verkassen noemt men “respectloos”, en hem “geldwolf” en hoeft hij wat sommigen betreft geen afscheid te krijgen.

Mark-Jan Fledderus naar Groningen?

Bekijk resultaten

34 reacties

  1. Rose Govera 23 februari 2019 22:59

    Hallo,
    Mijn naam is Rose Govera, en dat allemaal dankzij Carl Mosley van Carl. Ik kreeg hem per e-mail op Carlmosleyloanfirm@yahoo.com God zegene Carl Mosley lening onderneming voor het veranderen van mijn leven.

    Met vriendelijke groet,
    Rose Govera

  2. Ome Jan 23 februari 2019 16:11

    Heracles is één grote familie toch? Zo zijn we toch opgegroeid? Dat is ook wat het management altijd zegt. Één grote familie! Nou mooie familie is dit. Mark-Jan heeft zich hier dus nooit thuis gevoeld. Anders laat je je familie niet in de steek.

  3. Robbert 23 februari 2019 13:15

    Bin Excelsior zit al jaren Ferry de Haan. Uitstekende vent die door ook met beperkte middelen weer een goede selectie weet samen te stellen. Neem een vent met ervaring, die het niet hoog in zijn bol heeft zitten en de weg, in de wereld van zaakwaarnemers, makelaars en scouts, weet te vinden.

  4. Mark 23 februari 2019 10:03

    Cziommer vind ik qua type niet verkeerde maar heeft nul ervaring. Misschien in de toekomst. Ik zou wormuth doorschuiven naar de functie Van MJF en op zoek gaan naar een nieuwe trainer die functie past Beter bij hem alternatief Stegemann terug Halen

  5. Vak d 22 februari 2019 23:27

    Stegeman- nog maar net weg
    Alflen – niet intelligent genoeg
    Piecke- zit nog korter bij hansa dan mjf bij Heracles
    Paus- kent Nederlandse voetbal niet meer
    Looms- geen ervaring
    Verbeek- hork
    Kruzen- ideale tweede man
    Bosz- bezet
    Folkert Velten- wat is administratie?
    Rini coolen- te lang uit beeld
    Henk ten Cate- te oud
    Antoine vd linden – connectie met Groningen
    Bert zuurman- Groningen HAFc is geen damesvoetbal
    Rob Maas- harde werker
    Birger Mertens – nog hardere werker
    Richard Roelofsen – matennaaier
    Jan van staa- rood geel bloed
    Marnix smit- nog steeds gebroken been?
    Tamerus- te netjes
    René Nijhuis- in de amateurs blijven hangen.
    Peter Rekers- baas worden van zn eigen baas?
    Simon cziommer- waarom niet?

    Wie wel?

    1
    2
  6. Robbert 22 februari 2019 17:56

    Sorry Zwolle, ik deel jouw zienswijze niet. Er bestaat in het leven ook nog iets als loyaliteit tussen mensen als je met elkaar samen werkt. Als we dat niet meer hebben als mens dan kunnen we wel ophouden en ons laten vervangen door robots. Wij bepalen niet hoe hij zijn toekomst gaat uitzetten. Maar hij laat wel zien hoe hij in het leven staat en dat zegt veel over hem als persoon. Ik denk dat je als club en supporter zo’n persoon liever kwijt dan rijk ben. Heracles stop er geen energie in en ga met de opvolger in gesprek. Loat goan de man!

  7. Geert 22 februari 2019 15:49

    Tim Gillisen lijkt mij een goede suggestie van Wagenaar. Kan ie direct beginnen met de eigen jeugdopleiding vorm te geven. Hij is nu manager jeugdopleiding bij NAC.

    Anders eens een balletje opgooien bij Marnix Smit. Als je het over intelligente mensen hebt.

    Maar ook opties als Pieckenhagen lijken me prima. In ieder geval mensen uit de club, die Heracles snappen.

  8. Zwolle 22 februari 2019 12:40

    De vele emotionele reacties hiervoor zijn begrijpelijk.
    Maar als je het nuchter bekijkt, is hij benaderd door Groningen, hij heeft zelf niet gesolliciteerd. Hij heeft niets toegezegd, alleen er over te willen denken. Daar is niets verkeerds aan, ik denk dat vele criticasters hieronder hetzelfde zouden doen wanneer ze door een andere werkgever zouden worden benaderd en er zowel privé als zakelijk op vooruit zouden kunnen gaan.
    Wellicht had MJF er na rijp beraad wel voor gekozen om het niet te doen, maar ja dat zullen we nu nooit meer weten, want helaas is er een lek geweest dat alles in een stroomversnelling heeft gebracht en iets kapot heeft gemaakt.
    Welke beslissing hij nu u ook gaat nemen, het zal door iedereen als een verkeerde gezien worden.
    Jammer , het had niet gehoeven.
    En wat clubliefde betreft….Dat bestaat langzamerhand alleen nog bij supporters. De rest zijn voorbijgangers, voor wie het gewoon een baan is, waarbij je carrière kunt maken. En daar is niets verkeerds aan in deze tijd. Voetbal is business geen vrijetijdsbesteding.

  9. Gait. 22 februari 2019 11:41

    M.J. moet wel erg naif zijn,want als hij na enige tijd bij Groningen niet meer welkom zou zijn,welke club zou hem dan nog willen hebben na wat hij ons geflikt heeft? Dom Dom.

  10. Jojo 22 februari 2019 08:03

    Strik erom komt nooit meer goed Prachtige begeleiding gehad Mooie jaren als vortballer En na een jaar met een prachtige dienstbetrekking alweer vertrekken Er is geen clubliefde meer Waar zijn ze nog die het zwartwit in de genen hebben Geldwolven!!!!!!!!

    5
    2
  11. Thomas 21 februari 2019 23:34

    Zeldzaam treurige actie van Fledderus.
    Kennelijk geen enkel moreel besef, en daarbij het fatsoen van een stoeptegel.
    FC Groningen afficheert zichzelf ook als een club die normaal geldende omgangsvormen in het club- en bedrijfsleven aan zijn laars lapt.
    Voorheen een prima collega-bedrijf. Jammer.

    8
    1
  12. Jan Dekker 21 februari 2019 23:18

    dr. Marnix Smit

    9
    2
  13. Black&white 21 februari 2019 22:02

    @peter: vanuit het hart gesproken en helemaal met je eens!
    @kris: we zetten de schouders eronder en gaan door waar we gebleven zijn.
    Namelijk een plek krijgen voor europees voetbal (opnieuw 😁) maar er moeten nog wel wedstrijden gespeeld en gewonnen worden.
    Ongetwijfeld zal er weer een nieuwe man op fleddies plek komen aldanniet over een paar maanden pas. Piekenhagen lijkt mij een geschikt persoon hiervoor?
    Afijn, met zijn allen achter de club staan, dat is alles wat telt!!!

  14. Alex 21 februari 2019 21:31

    @Peter
    Zéér treffend gezegd, het is zo en niet anders !

  15. Peter 21 februari 2019 21:22

    MJF, 2017 Heracles europa in, jij had hier een hand in. Na het bereiken hiervan stond de hele stad op de kop tot in de late uurtjes. Heracles ( Nico Jan) heeft na je blessure je geholpen aan een topjob waar velen van ons van dromen, in het normale bedrijfsleven mag je het eerste jaar niet weg bij je werkgever of heb je een concurentiebeding moeten teken. Wat doe jij, Heracles leidt je op tot TD en jij zegt bedankt ik ga en red oe met alles. Onze vrienden wonen in Groningen etc etc. Ik hoorde je ooit zeggen Heracles zit in mijn HART, nou ik denk het niet want anders had je ons deze achterbakse rotstreek niet gefikt, dit verdient namelijk Heracles niet want deze club heeft het familiegevoel hoog in het vaandel staan, dus ga gauw want daar hoor jij niet bij.

    28
    2
  16. Black&white 21 februari 2019 21:13

    Desondanks kan ik mij niet voorstellen dat fleddie de info gebruikt om groningen een voordeel te geven.
    Zoiets komt aan het licht en dat zou voor fleddie gelijk al einde carriere betekenen.
    Clubs houden niet van onbetrouwbare directeuren/managers namelijk, behalve bij de buren natuurlijk 😂

    5
    6
  17. Stef 21 februari 2019 21:06

    Lekker laten gaan.
    Marnix Smit als opvolger

    11
    3
  18. Black&white 21 februari 2019 20:55

    Ik hoop voor fleddie dat ie in groningen ook betaald wordt, anders moet ie net als “padt” zwart rijden.===>exit

    5
    1
  19. Kris 21 februari 2019 20:29

    We kunnen nu wel concluderen dat hij ook niet meer kan blijven na al het gedoe. Het lijkt erop dat het Dagblad van het Noorden hierin een kwalijke rol heeft gespeeld, maar dat Fledderus hierin zelf ook zeker erg naief en gewetenloos heeft gehandeld. De club Groningen speelt hierin ook een dubieuze rol vind ik. Beide partijen verdienen elkaar….

    En wij gaan door! Opties verlengen van Merkel, Kuwas en Peterson. Met hen in gesprek over een verbeterd contract. Bij de laatste twee verwacht ik niet dat het wat uithaald, maar je weet maar nooit. Voetballend waren we lekker bezig en ook de ontwikkeling van de club gaat goed. Niemand is groter dan de club!

    15
  20. stef 21 februari 2019 18:52

  21. Sjon 21 februari 2019 18:31

    Slap excuus van mjf

    5
    1
  22. Foppe 21 februari 2019 18:21

    Robbert, helemaal met je eens.

  23. jan 21 februari 2019 17:16

    Hebben we net 2 lekkere potjes gespeeld, komt dit naar buiten. Fijne timing Fleddie.

    En dat je uberhaupt gaat praten met Groningen, zegt heel veel over hoe dankbaar je bent voor de gekregen kansen. Ga dan maar snel weg ook.

    22
  24. Robbert 21 februari 2019 16:50

    ‘ ik HAD hier wel wat uit te leggen’ Ik had Mark Jan wel wat slimmer gedacht. Op het moment dat Groningen hem benaderd had hij goed moeten nadenken wat moet ik nu doen! Hij heeft er voor gekozen om vooraf niet met de mensen van Heracles hierover te praten en moest daardoor later de mensen wel tekst en uitleg geven. Als je gevraagd wordt voor een functie en je gaat praten loop je het risico dat het uitlekt. Helemaal in het voetbal, daar blijft niets geheim omdat de pers er bovenop zit. Vervolgens heeft hij ook nog een morele verplichting naar Heracles, mede omdat de komende maanden heel belangrijk zijn voor de club wat betreft contracten, nieuwe spelers etc.

    Dat het vorige bestuur ( Hoogma) hier debet aan is is natuurlijk grote onzin. Op het moment dat Smit en Hoogma vertrokken zijn, zijn niet zij maar het huidig bestuur verantwoordelijk voor de keuzes die ze maken. Men had na enkele maanden samenwerking met Hoogma vertrouwen in Mark Jan en gunde hem deze kans. Dat alleen al moet voor Mark Jan een reden zijn helemaal niet met Groningen in gesprek te gaan. Al is het alleen maar omdat onze club hem deze mooie kans gegeven heeft.

    26
    3
  25. Henk 21 februari 2019 16:33

    Tsja, zo gaat dat in de grote mensenwereld. Dat hij op de interesse in gaat, zegt al voldoende en daardoor z’n hand bij Heracles al overspeelt. Kan men alvast op zoek naar een vervanger. Zijn vast mensen te vinden die het niet alleen voor de pegels doen, maar ook om de clubliefde.

  26. Edwin 21 februari 2019 15:50

    Ik vind het echt een mes in de rug voor iedereen die een zwart wit hart heeft.

    Maar laat mooi gaan, als je zo als hij denkt, over een club die zijn hele gezin een mooie toekomst wilde geven, moet je er meteen afscheid van nemen, een onbetrouwbaar figuur

    25
    1
  27. Ice 21 februari 2019 15:25

    Dus als Heracles geef je hem een langdurig revalidatietraject en een nieuwe carriere in een bestuursrol.
    En dan, na minder dan 1 jaar, sta je überhaupt al open voor gesprekken met één van onze directie concurrenten?
    Als dat jouw dank is voor het in jou gestelde vertrouwen, gan dan maar snel.

    Niet chique Fleddie, helemaal niet chique.

    40
  28. Monique 21 februari 2019 15:18

    Laat gaan die MJF als je de mening van je vrouw belangrijk vind en dat daar je vrienden wonen dan alle kansen die je bij Heracles gekregen hebt.Dan zeg ik dan Ben je het niet waard om bij een club als Heracles te werken
    En een afscheidsfeest verdien je dan al helemaal niet

    21
    3
  29. Niek 21 februari 2019 15:16

    Weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden. Ik vind MJF namelijk een hele geschikte kerel die geen raar gedrag vertoont. Eigenlijk best prima in het bestuur is gegroeid. Mag van mij dus nog wel wat jaartjes op die positie blijven. Maar ik snap niet dat een club als Groningen hem zou willen hebben als TD. Als je club in zwaar weer zit moet je misschien gaan voor iemand die veel connecties heeft (neem Ted van Leeuwen bij twente). Daarmee kun je de club uit het dal krijgen. MJF heeft geen grote kring. Dat kan niet na 1 jaar. Hij werkt binnen Heracles natuurlijk met allemaal onderzoeksteams en dergelijke die heel innovatief naar spelers zoeken. Dat blijft gewoon bij ons. Dus wat dat betreft… loat goan. Maar qua persoon, zonde. Vooral dat het zo loopt.

    8
    2
  30. Alex 21 februari 2019 14:59

    Wat er ook uit zal komen, ik vind dat de huidige situatie ook deels te wijten is aan het vorige bestuur van Heracles en dan met name Nico Jan Hoogma. Hij vertrok naar de KNVB, maar heeft onvoldoende onderschat dat zijn functie bij de club niet zo maar kon worden overgenomen door een beginnend persoon in de vorm van MJF. Deze laatste is onvoldoende begeleid in de aparte wereld van TD. Daar had gewoon meer tijd in moeten zitten en nu zit de club met de gebakken peren. Toen Nico Jan Hoogma vertrok had het bestuur gewoon voor een ervaren Technisch Directeur moeten gaan en hadden we nu niet zo’n situatie. Deze slechte berichtgeving schaadt de club.

    3
    23
  31. Tim 21 februari 2019 14:56

    Dat hij uberhaupt al een rondleiding heeft gehad, een gesprek en serieus er over na moet denken.. zegt voor mij veel en lijkt me een reden om afscheid te gaan nemen van MJF.. De club heeft hem altijd zeer goed behandeld, revalidatietraject aangeboden toen die geblesseerd was, de kan om in de directie plaats te nemen en uiteindelijk de kans gegeven om hem hier TD te maken!

    MJF; Voor mij mag je per direct richting dat zinkend schip vertrekken!

    24
    2
  32. TG 21 februari 2019 14:37

    Er is hoe dan ook sprake nu van een verstoorde arbeidsrelatie. Ongeacht of hij nu kiest voor Groningen of niet ( bij Groningen zitten sommigen ook niet op hem te wachten) is er maar 1 optie voor Heracles en dat is MJF op non-actief zetten.

    Heracles heeft hem een revalidatie aangeboden en deze kans geboden met het oog op de lange termijn. Dat hij dan na 1 jaar de benen neemt is min of meer een judas streek. ( na 5 of 10 jaar is een stap nog enigszins een keer verklaarbaar).

    Amen!

    30
    3
  33. Pascal Lammerts 21 februari 2019 14:34

    Lijkt wel of wij “ opleidingsschool “ voor Groningen zijn.
    Nee is trouwens ook een antwoordt en clubliefde is geen “ vies” iets of zo hoor !

    Jammer, Jammer….

    7
    4
  34. Marvin 21 februari 2019 14:04

    En terecht dat hij wat uit te leggen heeft. MJF staat nog gewoon onder contract bij Heracles dus mag je niet zomaar met andere clubs gaan praten voordat je toestemming hebt van de club waar jenonder contract staat.

    14
    9